مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر: رسیدگی به وضعیت نیروی انسانی دانشگاه و الکترونیکی کردن فعالیت های اداری  دو ماموریت اساسی در حوزه امور اداری و پشتیبانی

 | تاریخ ارسال: 1399/9/26 | 


مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه رسیدگی به وضعیت نیروهای انسانی دانشگاه اولویت این اداره است، گفت : در حوزه امور اداری و پشتیبانی دو ماموریت اساسی ، رسیدگی به وضعیت نیروی انسانی دانشگاه و الکترونیکی کردن فعالیت های اداری را دستور کار قرار دادیم و به دستاوردهای خوبی نیز در این زمینه ها دست یافته ایم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، غلامعباس حاجی بیگی با بیان اینکه فعالیت خود را از ۱۵ مهرماه سال ۹۸ به عنوان مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز کرده است، گفت: در سال های گذشته فعالیت های مهمی درحوزه امور اداری و پشتیبانی انجام شده است و طی یک سال گذشته نیز برنامه های مهمی را در این حوزه پیگیری و به سرانجام رسانده ایم.
مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: باتوجه به اینکه دکتر معتمدی رئیس دانشگاه نیز تاکید داشت که برنامه های دانشگاه در راستای الکترونیکی شدن حرکت کند ما نیز در این مسیر قدم هایی  برداشته ایم.

 
تجمیع و یکپارچه سازی قراردادهای نیروهای انسانی دانشگاه

حاجی بیگی خاطرنشان کرد: در زمینه ساماندهی نیروهای انسانی دانشگاه برنامه تجمیع و یکپارچه سازی قراردادهای نیروی انسانی در دستور کار قرار گرفت چراکه در دانشگاه حدود هشت مدل قرارداد مانند قردادهای بخش پژوهشی، بخش انتشارات، پردیس گرمسار، پردیس بندرعباس، پردیس ماهشهر، بخش دانشجویی و نیروهای خدماتی وجود داشت.
وی عنوان کرد: بنابراین برای اینکه پرداخت در قراردادها عادلانه باشد موضوع یکپارچه سازی قراردادها در دستور کار قرار گرفت.
مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: همچنین یک قرارداد کلی نیز برای نیروهای انتظامات دانشگاه در نظرگرفته شد این مدل قرارداد برای پردیس های دانشگاه نیز اجرایی شد.
حاجی بیگی تاکید کرد: باتوجه به اینکه حدود هشت مدل قرارداد در دانشگاه وجود داشت بنابراین به صورت سالانه بودجه ای بالغ بر ۳۲ میلیارد تومان برای این قراردادها در نظر گرفته می شد که پس از اجرای یکپارچه سازی قراردادها این بودجه به ۳۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید که در واقع با این رویه حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان صرفه جویی برای دانشگاه ایجاد شد.
وی ادامه داد: در حوزه تاسیسات نیز پیشنهاد دادیم قراردادها تجمیع شود که براین اساس ۳۷ نفر پرسنل به ۲۵ نفر پرسنل تبدیل و در ۶ ماه اول سال ۹۹ در این حوزه نیز حدود ۵۲۰ میلیون تومان صرفه جویی ریالی برای دانشگاه به وجود آمد و در خصوص همکاران مازاد و حذف شده نیز پیمانکار مربوطه با توجه به تخصص افراد آنها را به کار گرفت . 
مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: شرمنده نیروهای شرکتی دانشگاه هستم که از نظر دریافتی در مضیقه هستند یک قرارداد داریم که سقفی دارد و نمی توانیم پرداخت بالاتر داشته باشیم.
حاجی بیگی عنوان کرد: در گذشته در واحدهای مختلف نوع پرداخت ها به نیروهای شرکتی متفاوت بود اما باتوجه به یکپارچه شدن قراردادها نوع پرداخت ها نیز یکپارچه شد بنابراین پرداخت ها براساس مدرک تحصیلی و به صورت یک قالب است تا بتوانیم در مسیر عدالت حرکت کنیم.

 
اجرای مناقصه برای فعالیت های دانشگاه
 
مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: تجمیع و یکپارچه سازی قراردادها در دانشگاه بستری را فراهم کرد تا بتوانیم برای انجام فعالیت های مختلف مناقصه برگزار کنیم.
حاجی بیگی تاکید کرد: در حوزه ایاب و ذهاب طی ۱۷ سال گذشته تنها با یک شرکت قرارداد داشتیم اما با اجرای مناقصه ایاب و ذهاب توانستیم علاوه بر صرفه جویی ریالی رقابت میان شرکت های مختلف را نیز ایجاد کنیم. 
وی افزود: در این مناقصه شرکت جدیدی برنده شد که خدمات این شرکت نیز مناسب می باشد. 
مدیرکل امور اداری و پشتیبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: درخصوص بیمه تکمیلی نیز بسیار تلاش کردیم تا خدمات بهتری را به همکاران ارائه کنیم اما دراین زمینه دنبال صرفه جویی نبودیم چراکه معتقد هستیم در شرایط فعلی اقتصادی ، کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه نباید دغدغه درمان داشته باشند.
حاجی بیگی خاطرنشان کرد: در این خصوص گروه تخصصی مناقصه بیمه تکمیلی تشکیل شد و این گروه تخصصی چندین جلسه با بیمه های مختلف برگزار کرد.
وی افزود: مناقصه درخصوص بیمه تکمیلی برگزار شد و درحال حاضر می توان گفت که هزینه های درمانی برای کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه تا ۵ برابر افزایش یافته است. 
مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: به طور مثال براساس بیمه تکمیلی جدید سقف پرداخت هزینه های بیمارستانی و جراحی از ۴۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون افزایش یافته است.
حاجی بیگی تاکید کرد: همچنین براساس این بیمه جدید هزینه پاراکلینیکی از ۵ میلیون  به ۲۱ میلیون رسیده است.
وی عنوان کرد: هزینه دندانپزشکی برای هر خانواده ۳ میلیون بود که براساس بیمه جدید این هزینه برای هر نفر ۳ میلیون تومان تعیین شده است.
مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: در حوزه بیمه تکمیلی خیلی قدم بزرگ و مهمی برداشته شد تا همکاران در هزینه های بیمارستانی مشکلی نداشته باشند. 
حاجی بیگی عنوان کرد: باتوجه به اینکه برنامه داریم برای تمامی بیمه ها مناقصه برگزار کنیم بنابراین به نحوی برنامه ریزی شده که تمامی بیمه ها تا تاریخ یکم آذرماه به پایان برسند.
وی افزود: این طرح همچنین باعث شد در بیمه آتش سوزی حدود ۳۰۰ میلیون تومان صرفه جویی داشته باشیم.
مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیراظهارداشت: همواره در دانشگاه موضوع معیشت کارکنان مدنظر مسئولان بوده است بنابراین برای رفاه حال کارکنان دانشگاه صنعتی امیرکبیر تفاهم نامه ای با بانک ملت درخصوص پرداخت تسهیلات داشتیم که اعتبار آن حدود ۲ میلیارد تومان بود که این میزان تا خردادماه توزیع شد.
اختصاص ۳۴ میلیارد تومان اعتبار بانکی در قالب تسهیلات به کارکنان دانشگاه 
 
حاجی بیگی عنوان کرد: طی مذاکرات جدیدی که با بانک ملت داشتیم ۳۰ میلیارد تومان اعتبار جدید برای پرداخت تسهیلات به کارکنان دانشگاه در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: همچنین حدود ۲ میلیارد تومان اعتبار نیز برای ارائه تسهیلات به نیروهای شرکتی به صورت قرض الحسنه از بانک ملت دریافت کردیم.
مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: در مجموع حدود ۳۴ میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات بانکی در اختیار همکاران دانشگاه قرار می گیرد این در حالی است که در یک سال گذشته به اندازه ۱۰ سال وام پرداخت شده است.
حاجی بیگی افزود: باتوجه به هماهنگی های صورت گرفته قدم بسیار بزرگی برداشته شد که کارکنان برای دریافت وام به امور مالی دانشگاه مراجعه کردند و نیاز به حضور کارکنان در بانک نبود.
وی ادامه داد: برنامه داریم برای سال آینده نیز اعتباری از بانک ملت برای پرداخت تسهیلات به کارکنان دریافت کنیم.
توسعه خدمات میز خدمت دانشگاه

مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درخصوص فعالیت های الکترونیکی بحش اداری و پشتیبانی دانشگاه نیز گفت: سیستم رفاه و سایت رفاه دانشگاه طراحی و اجرا شده است و همکاران برای ثبت وام و رزرو اقامتگاه نیاز به مراجعه حضوری ندارد. 
حاجی بیگی با اشاره به توسعه فعالیت های میز خدمت دانشگاه گفت: میز خدمت از قبل وجود داشت اما درحال حاضر فعالیت های آن توسعه یافته و بستری فراهم شده که افراد برای انجام فعالیت های خود نیاز به حضور در محیط دانشگاه ندارند و روند ارجاع تقاضاها نیز به صورت پیامک به متقاضیان اعلام می شود.
 مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته ۲ هزار و ۷۳۰ حکم برای اعضای هیات علمی صادر شده است.
حاجی بیگی تاکید کرد: در حوزه اداره اعضای غیر هیات علمی تا میزانی نارضایتی وجود داشت که باتوجه به تغییرات در این اداره توانستیم روند فعالیت ها را سرعت بخشیم به طور مثال صدور احکام کارکنان طی یک تا دو روز انجام می شود.
وی عنوان کرد: بدون اینکه همکاران اطلاع داشته باشند از سال ۹۲ تعداد ۲۶۲ حکم مدرک تحصیلی اشتباه محاسبه شده بود که تا سال ۹۸ این احکام اصلاح شد.
مدیر امور اداری و پشتیبانی گفت : تاکنون حدود ۲ هزار و ۵۶۶ حکم نیز برای کارکنان دانشگاه صادر شده است .
وی افزود: به گونه ای برنامه ریزی شده است که ارتقا همکاران از طریق پیامک به آنها اطلاع رسانی شود.
حاجی بیگی افزود: از سال ۹۵ تا ۹۷ تعدادی از کارکنان مدرک تحصیلی ارائه داده بودند اما به استناد قانون دولت مبنی بر اینکه اعمال تنها یک مدرک تحصیلی ملاک عمل است مدرک آنها اعمال نشده بود که باتوجه به قانون دانشگاه پیگیری شد تا مدارک این افراد اعمال شود.
وی ادامه داد: تا ۲۸ مهرماه سال ۹۷ این قانون در دانشگاه اجرایی بوده بنابراین اگر تا این تاریخ مدرک دوم فردی اعمال نشده می تواند به بخش اداری دانشگاه مراجعه کند.
مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: براساس مصوبه هیات امناء سوابق شرکتی همکاران اعم از رسمی ، پیمانی و قراردادی لحاظ نمی شد که براساس پیگیری های صورت گرفته قرار است سنوات  جهت ارتقا همکاران درنظر گرفته شود.
حاجی بیگی افزود: براین اساس اگر میانگین پرداختی را درنظر بگیریم حداقل باید به صورت میانگین ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان به حقوق این افراد افزوده شود.
وی گفت:  تلاش داریم که در سال جاری این میزان افزایش در حکم کارکنان اعمال شود که این میزان افزایش در افزایش حقوق سال آینده نیز تاثیر داشته باشد.


 
کاهش فرآیند بازنشستگی کارکنان دانشگاه
 
مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه فرآیند بازنشستگی همکاران دانشگاه بسیار طولانی بود، گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته این پروسه کوتاه تر شده است به طور مثال افراد برای بازنشستگی نیاز به دریافت ۲۴ امضا داشتند که اکنون تنها باید ۱۰ امضا دریافت کنند که تمامی این مراحل نیز به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام می شود.
حاجی بیگی تاکید کرد: در بخش کارگزینی برای اعضای هیات علمی برنامه داریم موضوع انتقال صندوق های بازنشستگی را برطرف کنیم که در این راستا ۱۳ دانشگاه برتر کشور با وزارتخانه تفاهم نامه ای منعقد کرده اند.
وی درخصوص برگزاری آزمون استخدامی نیز گفت: به دانشگاه ۵۰ سهمیه اختصاص داده شده است.
مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در مجموع هزار و ۹۹۰ نفر از طریق آزمون استخدامی قرار است در دانشگاه های کشور استخدام شوند که امیدواریم وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری تامین اعتبار آن را از سازمان برنامه و بودجه به زودی دریافت کند.
حاجی بیگی تاکید کرد: امیدواریم این آزمون تا پایان سال برگزار شود.
وی افزود: قانون تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و شرکتی باید براساس آزمون استخدامی باشد اما افراد ایثارگر و رزمنده و خانواده های ایشان که  در تاریخ اجرای برنامه پنجم جذب شده اند می توانند بدون آزمون استخدامی تبدیل وضعیت شوند.بخش نامه مربوطه نیز به زودی به همکاران اعلام خواهد شد.
مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: افزایش حقوق درسال جاری ۵۰ درصد فوق العاده شغل بود اما برای دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم ۳۰ درصد درنظر گرفته شد که حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد کل حقوق و مزایا محقق شد که با پیگیری انجام شده مابقی نیز آن به تصویب رسیده و به زودی اجرایی می شود.
تغییر ساعات کاری کارمندان براساس مصوبات ستاد ملی کرونا
 
حاجی بیگی اظهار داشت: تغییر ساعت کاری کارمندان دانشگاه براساس مصوبات ستاد ملی کرونا و اعلام دولت است.
وی گفت: باتوجه به ساعت کاری فعلی سرویس های ایاب و ذهاب در بعداز ظهرها یک نوبت خواهد بود.
مدیر امور اداری و پشتیبانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: وضعیت اقتصادی سخت است و همکاران نیز تحت فشار هستند این درحالی است که بیماری کرونا نیز شرایط زندگی افراد را سخت کرده بنابراین ما در امور اداری دانشگاه تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا فعالیت ها و خدمات به صورت کامل اجرایی شود.